Parhaiten Helsingin Keskuskadun päämyymälästään tunnettu Westerback on avannut laatuisalta vaikuttavan verkkokaupan perinteisen kivijalkamyymälätoimintansa tueksi.
Löydät jatkossa suoraan Westerbackin verkkokaupasta sveitsiläiset kellomerkit aina vaativimmalta tasolta peruskuluttajalle kuten muun muassa Hublot, Omega, Zenith, Breitling, TAG Heuer, Rado, Gucci, Longines, Raymond Weil, Tissot, Certina. Myös edullisemmat merkit ja valmistajat ovat esillä.
Verkkokaupan pystyttäminen on pohdituttanut perinteistä kivijalkamyymäläbisnestä pitkään.
Toisaalta on pelätty oman yksittäisen/ketjun kivijalkakaupan kuihtumista ja yhtäältä sitä, onko verkkokauppaan panostaminen muun toiminnan ohessa kannattavaa.
Verkkokaupan ajantasainen ylläpito vaatii osaamista ja henkilöresursseja aivan kuten perinteinen myyntipalvelu “tiskillä”.
Westerbackin esimerkin nostin tuoreena uutisena esille siksi, että vaikka monella toimijalla tukenaan verkkokauppa jo onkin, on Westerback saanut “yllättäviltä” huippumerkeiltä luvan myydä kelloja myös verkkokaupan kautta, eli niitä ei vain esitellä sivuilla ja pyydetä erillistä yhteydenottoa myymälään.
Taustalla lienee fakta, että kun monella sveitsiläismerkillä perinteinen arvokellobisnes maailmalla sakkaa, on taivuttava maailman muutosten (=asiakaskäyttäytymisen) perässä.
Verkkokauppa on ollut myös koko arvokellobisnekslle kuuma peruna, vaikka mitä moninaisimmissa brändituoteryhmissä toiminta on ollut arkipäivää jo 2000-luvulta.
Erityisen herkkää aihe on toki ollut monille huippukellojen valmistajille, jotka haluaisivat nähdä merkkinsä mieluiten vain niin sanotuissa lippulaivamyymälöissä.
Kellopuolella yksi menestyksekkäimpiä kotimaisia verkkokauppatoimijoita hieman edullisempien kellomerkkien saralla on kaikkien tuntema tuurilainen toimija, jolla itse myymälä lähinnä tukee ennätyksiä rikkovaa kelloverkkokauppaa.
Huippubrändien myynnissä moni asiakas haluaa edelleen käsinkosketeltavan palvelukokemuksen korkeatasoisessa myymälässä. Westerbackilla on nyt ovi avoin monenlaisille asiakasryhmille.
Tuoreita sivuja päivitetään joidenkin bränditietojen osalta edelleen. Sivuille pääset suoraan klikkaamalla tästä.
Joona Vuorenpää
Sähköposti:
Voit antaa palautetta ja kertoa ajatuksistasi lähettämällä sähköpostia osoitteeseen kellomies(at)kellomies.fi
Kellomies-sivuston artikkeleita voit myös kommentoida jättämällä julkisia kommentteja artikkeleiden yhteydessä olevan kommenttiboksin kautta.
Kommentit
Yksi asia askarruttaa: kuka tilaa arvokkaita kelloja nettikaupasta, kun sivustolla ei ole mahdollisuutta tarjouksen tekemiseen? Suomeksi sanottuna siis tinkimiseen. Kokemukseni mukaan 700€ -7000€ kelloista saa kivijalkakaupasta helposti 10-15% alennusta kun vain kehtaa ja älyää pyytää. Jotkut väittävät saaneensa jopa 20%. Joittenkin Westerbackin sivuston kellojen kohdalla puhutaan silloin jo useista tuhansista euroista.
Moi, kaikkihan eivät tingi ottamatta kantaa asian mielekkyyteen. Verkkokaupan rooli lienee tarjota myös heräte käydä paikan päällä liikkeessä tekemässä kaupat kun näkee ensin netissä kuvat ja speksit mitä ko liikkeen kautta on saatavilla. Monia verkkokauppoja näytetään ajan kanssa hyödynnettävän myös alennuskampanjoista viestimiseen.